Om Henrik


Henrik Marstal

Jeg er musiker, forfatter og debattør. Desuden er jeg lektor på Rytmisk Musikkonservatorium, medlem af Statens Kunstfond og Kulturministeriets Forskningsudvalg samt forfatter til en række fagbøger foruden en række forskningsartikler i danske og internationale publikationer. Desuden er jeg debattør i primært danske medier inden for områderne køn, medier og musik.

I oktober 2016 blev jeg for første gang nogensinde politisk aktiv ved at blive valgt som folketingskandidat for Alternativet i Københavns Storkreds. Siden da har jeg skrevet en række indlæg relateret til mine fem politiske indsatsområder som jeg har defineret som: kunst/kultur, ligestilling, mangfoldighed, medborgerskab samt dyrevelfærd. En mere udførlig redegørelse for mine indsatsområder vil komme op her på hjemmeside ved en senere lejlighed.

Sidst i 1990’erne slog jeg mit musikernavn fast som medlem af poptrioen ibens, og har siden da arbejdet som producer, musiker og sangskriver/komponist i en lang række sammenhænge, bl.a. på albums og ved koncerter med Martin Hall, Marie Frank og Annika Aakjær. De senere år har jeg fokuseret på mine egne projekter, nemlig dreampopduoen marstal:lidell (med to albumudgivelser i 2014 og 2016), det ambiente soloprojekt starchild #2 (med tre albumudgivelser i 2014, 2015 og 2016), i det rockbaserede soloprojekt Svenske Uniformer (med en EP-udgivelse i 2017) samt som remixer af klassisk musik i elektroniske sammenhænge af Gustav Mahler, Erik Satie og Rued Langgaard).

Siden 2012 har jeg blogget for Politiken om især kultur, medier og køn og er kendt som en af landets mest ihærdige mandlige feminister. Jeg har udgivet Breve fra en kønsforræder (Tiderne Skifter, 2015) og bidraget til antologien Stemmer – et samtidsblik på køn og feminisme (Forlaget Gyrithe, 2015). Desuden har jeg både i 2015 og 2016 været nomineret til Suzanne Gieses Mindelegat for mit arbejde som kønsdebattør.

Siden 2016 har jeg også arbejdet med The Baby Zebras, et electronica/pop-projekt med Mikael Elkjær (a.k.a. Spejderrobot) og den norske sanger Live Foyn Friis. Projektet EP-debuterer i efteråret 2017. Desuden har jeg kurateret et hyldestalbum til den danske, elektroniske komponist Else Marie Pade (1924-2016), der udkom i 2016 under titlen EMP RMX 333.

En del af mit musikalske virke har haft et politisk fokus. Det gælder de to albums, jeg indtil videre har lavet med marstal:lidell i hhv. 2014 og 2016 foruden compilation-albummet Protestsange.dk fra 2006, som jeg var initiativtager til og producer af. Det gælder også mit projekt Svenske Uniformer, hvor jeg synger om verden i dag med delvist afsæt i mit engagement i Alternativet.

Desuden har jeg arbejdet som producer med flere navne med et erklæret feministisk afsæt, herunder EP-udgivelser med Det Kønne Kartel (2015, 2017) og UkuleleHanne (2017).

Tillidshverv
  • Næstformand for Kulturministeriets Kanonudvalg for Musik (2005-2006)
  • Medlem af Kunstrådets Musikudvalg (2005-2007)
  • Formand for Tænketanken Vedrørende Rytmisk Musik, nedsat af Mogens Jensen (S) (2009)
  • Sagkyndig for Nordisk Kulturfond (2010-2012)
  • Medlem af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik (2014-2017)
  • Medlem af 3F’s Tænketank for Ligestilling (2016-2017)
  • Medlem af Kulturministeriets Forskningsudvalg (2016-2019)
Hædersbevisninger og nomineringer
  • Har gennem årene modtaget og er blevet nomineret til en række Danish Music Awards
  • Modtog i 2006 en Årets Steppeulv-pris for ‘Årets idé’ for sangbogen Den nye sangskat
  • Har modtaget arbejdslegater fra bl.a. Sonning-Fonden og sangskriverorganisationen DJBFA
  • Modtog i 2014 og 2016 arbejdslegater fra Statens Kunstfonds Legatudvalg for Litteratur
  • Var i 2015 og 2016 nomineret til Suzanne Gieses Mindelegat

For yderligere oplysninger, se: https://da.wikipedia.org/wiki/Henrik_Marstal

DISKOGRAFI (I UDVALG)

(NB: Funktioner er anført efter hvert udgivelse)

  • Martin Hall: Random Hold (1996) – musiker, arrangør
  • ibens: ibens (1997) – musiker, komponist, tekstforfatter
  • Marie Frank: Ancient Pleasures (1999) – musiker
  • Marie Frank: Vermilion (2001) – musiker, komponist
  • Diverse: dk (2006) – producer, musiker, initiativtager
  • Annika Aakjær: Lille filantrop (2008) – producer, musiker
  • Annika Aakjær: Missionær (2010) – producer, musiker
  • Penny Police: Thieves Like Us (2011) (EP) – producer, musiker
  • White Flag Society: Surrender (2012) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • ibens: Halvelektronisk (2012) (EP) – komponist, tekstforfatter, musiker
  • Penny Police: The Broken, The Beggar, The Thief (2012) – producer, musiker
  • Lars Lilholt Band: Stilheden bag støjen (2012) – producer
  • marstal:lidell: A Dream Machine (2013) (EP) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • marstal:lidell: One Divided By One (2013) (EP) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • marstal:lidell: Machinedrops (2013) (EP) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • Where Did Nora Go: Where Did Nora Go (2013) – producer, komponist, musiker
  • Ise: Kø på Himalaya (2013) – producer, musiker
  • Where Did Nora Go: Shimmer (2014) – producer, komponist, musiker
  • marstal:lidell: i.t. (2014) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • starchild #2: jung/ster (2014) – producer, komponist, musiker
  • starchild #2: the bells and the clocks (2015) – producer, komponist, musiker
  • Det Kønne Kartel: Det Kønne Kartel (2015) (EP) – producer
  • marstal:lidell: Slow Music for Fast People (2015) (EP) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • marstal:lidell: All Shattered Pieces (2016) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • Diverse: EMP RMX 333 – a Tribute to Else Marie Pade (1924-2016) (2016) – initiativtager, musiker/producer
  • starchild #2: motorize (2016) – producer, komponist, musiker
  • Svenske Uniformer: 140 km/t (EP) (2017) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • UkuleleHanne: Den onde guffer (EP) (2017) – producer, musiker
  • Det Kønne Kartel: En af drengene (EP) (2017) – producer, musiker
  • The Baby Zebras: Deportee (EP) (2017, under udgivelse) – producer, komponist, tekstforfatter, musiker
  • Diverse: Lys og lindring – 14 sange fra Kirkesangbogen (2017, under udgivelse) – producer, arrangør, musiker
  • starchild #2: more erased de kooning drawings (2017, under udgivelse) – producer, komponist, musiker
BIBLIOGRAFI (BØGER OG SANGBØGER)
  • Filtreringer – elektronisk musik fra tonegeneratorer til samplere, 1898-2001(Høst & Søn, 2001; skrevet med Henriette Moos) ​ ​​​
  • Alt hvad musikken kan – samtaler om musik og liv(Aschehoug, 2002)
  • Hitskabelonen – imod popmusikkens ensretning(Lindhardt og Ringhof, 2003; skrevet med Morten Jaeger)
  • Benny Andersen – et liv ved klaveret(Aschehoug, 2004) ​​​
  • Borger i smilets land – Benny Andersen og danskheden(Aschehoug, 2005)
  • Den nye sangskat – 225 dansksprogede sange efter 1965(Alinea, 2005/2008; redigeret med Jens Cornelius og Inge Marstal)
  • Sange fra glemmebogen – eller huskekager fra fortiden? Forvaltninger af traditionelle sangrepertoirer i dansk rock fra omkring årtusindeskiftet (Københavns Universitet, 2006, upubliceret ph.d.-afhandling,)
  • Nielsen – bliv klogere på livet med Carl Nielsen(Gyldendal, 2006; skrevet med Inge Marstal)
  • Arvo Pärt – længslen efter de hvide tangenter(Gyldendal, 2008)
  • Ringe i vandet – 123 sange til skolen(Alinea, 2009; redigeret med Inge Marstal)
  • Jeg lytter, altså er jeg – tanker om musik og liv(Gyldendal, 2010) ​​
  • Prøv og hør – samtaler om musik, kreativitet og følelser(Gyldendal, 2014; skrevet med Lars Lilholt og Karl Aage Rasmussen)
  • Breve fra en kønsforræder(Tiderne Skifter, 2015)​​​
  • Perspektiver på dansk populærmusikkultur efter 2000(Syddansk Universitetsforlag, 2016; redigeret med Mads Krogh)
  • Kirkesangbogen(Bibelselskabet, 2017; redigeret med Rasmus Nøjgaard, Helene Dam og Inge Marstal)
BIBLIOGRAFI (PEER-REVIEWED ARTIKLER OG BOGKAPITLER )
  • ‘New Nationals and Transregional Political Accounts of Urban Music.’ Fabian Holt & Antti-Ville Kärjä (red.): The Oxford Handbook of Popular Music in the Nordic Countries. Oxford: Oxford University Press, 2017, s. 325-343 (under udgivelse).
  • ’”Edge, ring those bells”: The Guitar and Its Spiritual Soundscapes in Early U2.’ Scott Calhoun (red.): Take Me Higher: U2 and the Religious Impulse. New York et al.: Bloomsbury Press, 2018 (under udgivelse).
  • Nordic Cool as a Janus-Headed Concept for Artistic Inclusion and Expulsion.’ Tim Howell (red.): The Nature of Nordic Music. Farnham & Burlington, VT: Ashgate, 2018 (under udgivelse).
  • Populærmusikkultur i Danmark efter 2000. Redigeret sammen med Mads Krogh. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2016.
  • ‘Indledning.’ Mads Krogh & Henrik Marstal (red.): Populærmusikkultur i Danmark efter 2000. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2016, s. 13-30 (skrevet sammen med Mads Krogh).
  • ‘Motiviske sammenvævninger: Dansk og engelsk som sangsprog.’ Mads Krogh & Henrik Marstal (red.): Populærmusikkultur i Danmark efter 2000. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2016, s. 165-195.
  • ‘Taking Which Power Back? Overpowerments of Rage Against the Machine.’ Roberto Illiano (red.): Protest Music in the Twentieth Century(Music, Criticism & Politics, red. Luca Lévi Sala, 1). Turnhout: Brepols, 2016, s. 339-351.
  • ‘Dänemark: Rock, Pop und Electronica 1960-2015.’ Artikel til online-udgaven af Musik in Geschichte und Gegenwart (http://www.mgg-online.com), 2016.
  • ‘Dänemark: Jazz 1990-2015 [opdatering af Erik Wiedemanns oprindelige artikel ‘Jazz bis 1990’].’ Artikel til online-udgaven af Musik in Geschichte und Gegenwart (http://www.mgg-online.com), 2016.
  • ‘Canonic Formations and Non-Canonic Positionings: The Case of Post-Millenium Danish Popular Music.’ Journal of European Popular Culture 6/1, 2015, s. 49-67.
  • “Så sødt som i gamle dage?” Visuelle og musikalske produktioner af nostalgi i dansk rock omkring årtusindskiftet.’ Morten Michelsen (red.): Rock i Danmark. Studier i populærmusik fra 1950’erne til årtusindskiftet. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2013, s. 307-324.
  • ‘Enhver kan spille guitar: Den seriøse amatørmusikkulturs udfordringer til de professionelle musikuddannelser.’ Dansk Pædagogisk Tidsskrift 1, 2013, s. 60-71.
  • ‘Ved det store, stygge Storkespringvand. Fordanskninger af 1960’ernes amerikanske protestsangskultur.’ Søren Hein Rasmussen & Rasmus Rosenørn (red.): Amerika i dansk kulturliv 1945-75. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2010, s. 161-183.
BIBLIOGRAFI (IKKE-PEER-REVIEWED ARTIKLER)
  • ‘Maria Cattarina Calegari i det hinsides. En italiensk renæssancekomponist fortæller sin historie post mortem.’ Magasinet Klassisk, september 2016.
  • ‘Same as it (n)ever was. Om et stykke musik hørt ved fire forskellige lejligheder.’ Magasinet Klassisk, februar 2016, s. 40-45.
  • ‘En alternativistisk normkritik? En absolut nødvendighed!’ Jacob Fuglsang (red.): Love Is In the Air. Bogen om Alternativet. København: Informations Forlag, 2015, s. 166-167.
  • ‘Ansigtet bag ansigtet. Om Carsten Dahls indspilning af Bachs Goldberg-variationer.’ PubliMus, 2015, s. 1-36.
  • ‘Overlærer fru Inger Marstal – en selvstændig kvinde med politiske rettigheder.’ Birgitte Sigurd Jensen & Charlotte Ferslev Møller (red.): Stemmer – et samtidsblik på køn og feminisme. København: Forlaget Gyrithe/Dansk Kvindesamfund, 2015, s. 114-121.
  • ‘To visnede blomster i hæderskransen. Noter vedrørende en samtale mellem Clara Schumann (født Wieck) og Fanny Hensel (født Mendelssohn), Berlin 1847.’ Magasinet Klassisk, september 2015, s. 60-66.
  • ‘Det ser stadig ikke for kønt ud.’ Ørevoks. Ord & Toner (orevoks.blogspot.dk), 2014.
  • ‘Tag over hovedet? Et essay samt 21 tags vedrørende 1900-tallets partiturmusik.’ Seismograf/DMT (www.seismograf.org), 2012.
  • ‘The Composer as Popular Cultural Commodity – the Case of Arvo Pärt.’ Karl Aage Rasmussen (red.): Classical Music and Modern Classical Music in Globalization and Consumer Society. International Symposium. Accademia di Danimarca, Rome, 23rd-26th March 2009. Rom: Accademia di Danimarca, 2010, s. 41-48.